سفارش تبلیغ
صبا ویژن



شناخت حجاب - بچه های آسمان






درباره نویسنده
شناخت حجاب - بچه های آسمان
مدیر وبلاگ : مهدی[24]
نویسندگان وبلاگ :
زینب (@)[0]

بیسیمچی
بیسیمچی[1]

تماس با نویسنده


آرشیو وبلاگ
تیر 90
شهریور 90
مهر 90
آبان 90
آذر 90


لینکهای روزانه
کوتاه و خواندنی
[آرشیو(1)]


لینک دوستان
میم مثل ماه
دهاتی
گروه سایبری عفاف و حجاب
کتیبه سرخ
یاس
فطرس
قطعه 26
لبخندهای خاکی
فصل انتظار
سنگواره های مجازی

عضویت در خبرنامه
 
لوگوی وبلاگ
شناخت حجاب - بچه های آسمان


لوگوی دوستان





وبلاگ فارسی

آمار بازدید
بازدید کل :24364
بازدید امروز : 22
 RSS 

   

 حجاب چیست؟

انواع حجاب

حجاب در لغت به معنای مانع، پرده و پوشش آمده است ولی هر پوششی حجاب نیست، بلکه آن پوششی حجاب نامیده می شود که از طریق پشت پرده واقع شدن صورت گیرد.

حجاب به معنای پوشش اسلامی بانوان، دارای دو بعد ایجابی و سلبی است. بعد ایجابی آن، وجوب پوشش بدن و بعد سلبی آن، حرام بودن خودنمایی به نامحرم است؛ و این دو بعد باید در کنار یکدیگر باشد تا حجاب اسلامی محقق شود، گاهی ممکن است بعد اول باشد ولی بعد دوم نباشد، در این صورت نمی توان گفت که حجاب محقق شده است. حجاب انواع و اقسام متفاوتی دارد که عبارت است از:

  *   حجاب ذهنی، فکری و روحی : مثلاً اعتقاد به معارف اسلامی، مانند توحید و نبوت، از مصادیق حجاب ذهنی، فکری و روحی صحیح است که می تواند از لغزش ها و گناهان روحی و فکری، مثل کفر و شرک جلوگیری نماید.

  *حجاب چشم: «قل للمؤمنین یغضوا من أبصارهم »(نور؛30). ای رسول ما، به مردان مؤمن بگو تا چشم ها را از نگاه ناروا بپوشند.

«قل للمؤمنات یغضضن من أبصارهن»(نور؛31) ای رسول به زنان مؤمن بگو تا چشم ها را از نگاه ناروا بپوشند.

  *حجاب رفتاری : نوع دیگر حجاب و پوشش قرآنی، حجاب رفتاری زنان در مقابل نامحرم است. به زنان دستور داده شده است به گونه ای راه نروند که با نشان دادن زینت های خود باعث جلب توجه نامحرم شوند.«و لا یضربن بأرجلهنَّ لیعلم ما یخفین من زینتهنَّ»(نور؛ 31) و آن طور پای به زمین نزنند که خلخال و زیور پنهان پاهایشان معلوم شود.

*حجاب و عفت : هر چه حجاب و پوشش ظاهری بیشتر و بهتر باشد، در تقویت و پرورش روحی? باطنی و درونی عفت، تأثیر بیشتری دارد؛ و بالعکس هر چه عفت درونی وباطنی بیشتر باشد باعث حجاب ظاهری بهتر در مواجهه با نامحرم می گردد.

 

هدف و فلسفه حجاب

 

1.       «ذلک أدنی أن یعرفن» (حجاب به خاطر آن است که زن با حجاب شناخته شود.)

در صدر اسلام بعضی از زنان بی بند وبار بودند که نسبت به پوشیدن خود و حجاب اعتنا نمی کردند. خداوند حکیم دستور داد که زنان مؤمن و پاکدامن حجاب خود را کاملاً رعایت کنند تا در بین زنان، بانوان با عفت و پاکدامن از زنان بدحجاب و آلوده مشخص گردند. در حقیقت چادر و حجاب کامل نشان? پاکدامنی، ایمان، سلامت روح وشخصیت والای زن می باشد. در واقع حجاب مرزی است که زنانی را که دارای هویت فرهنگی و منزلت انسانی و معنوی هستند از زنان بی هویت و غرب زده و ناآگاه و گرفتار هوی و هوس جدا می سازد.

2.       «فلا یؤذین» (حجاب و چادر برای آن است که زنان مورد آزار و اذیت قرار نگیرند.)

وقتی زن کاملاً خود را پوشاند و با پاکدامنی در جامعه و محل تحصیل و کار ظاهر شد، دیگر چشم ها به طرف او خیره نخواهد شد و از خطرات در امان خواهد ماند و مردم به دیده احترام به او می نگرند و اگر زن خود را نپوشاند و در اجتماع و محل کار و تحصیل با بد حجابی و برهنگی و اداء و اطوار رفت و آمد نمود، سبب جلب نظر بعضی از مردان و جوانان آلوده به خود و باعث شنیدن حرف های زشت و ناپسند از طرف آنها خواهد شد.

 

 

 



نویسنده » مهدی » ساعت 12:16 عصر روز پنج شنبه 90 تیر 16